|
|
İlçe |
: |
BABAESKİ |
İl |
: |
KIRKLARELİ |
Ülke |
: |
TÜRKİYE |
Tel. Kodu |
: |
288 |
Plaka |
: |
39 |
Gezginler |
: |
Gökhan Önal Berkant Atmaca
|
Tarih |
: |
13 KASIM 2002 |
Yüzölçüm |
: |
652 km² |
Nüfus |
: |
53.655 (1990) |
Sıcaklık (Bugün) |
: |
|
|
|
|
|
GEZİ YÖRELERİ - GEZİLECEK YERLER |
CEDİD ALİ PAŞA CAMİİ (SEMİZ ALİ PAŞA CAMİİ)
|
Hacı Hasan Mahallesi,BABAESKİ, KIRKLARELİ, TÜRKİYE |
13 KASIM 2002 |
imar Sinan'ın Selimiye'den sonra Trakya'da en
büyük camisidir. Cami, kervansaray, hamam, medrese ve dükkanlardan meydana gelmiş bir külliye olan Cedid Ali paşa Külliye olarak mevcudiyetini sürdürmektedir.
|
dirne'de
bulunan h: 982 tarihli bir muhasebe evrakında; Ali Paşanın Edirne'de bir çarşı ayrıca Babaeski'de de cami ve cami için aynı kasabada hamam, kervansaray ve dükkanlardan oluşan
geniş evkafının olduğu belirtilmekte; bahsedilen yapılar hakkında müfredatıyla açıklamalar yapılmaktadır. Mimar Sinan Şair Sai'ye hikaye ettiği Tuhfetülmi'marin ve
tezkeretülebniye adlı belgelerde Babaeski de "camiden ve medrese-i Ali Paşa der Babaeski" diyerek medreseden bahsetmektedir.
Hersek' te doğmuş devşirmelerden olan Cedid Ali Paşa h: 968 yılında
sadrazam olmuş, h:972 yılında vefat edmiştir. Ali Paşanın h: 973 tarihli vakviyesinde yer almayan Babaeski Cedit Ali Paşa Külliyesi Edirne Muhasebe Evraklarına göre h: 982
senesinde Ali Paşanın ölümünden sonra inşa edilmiş bir külliyedir. H:1126 tarihli Baba-yı Atik kadısına yazılan cami ve hamamın onarılmasına dair 1126 tarihli bir hükümden Hamamın
camiden önce tamamlandığı da anlaşılmaktadır. Böylece çeşitli kaynaklarda gecen 1555-1561 gibi tarihler asıl tarihler olmayıp h:982, m:1575 tarihi inşa tarihi olarak
düzeltilmelidir.
Tespitlerimize göre inşası 1575 yılında bitirilen cami h: 1126 da ve h:1248 (m:1832) de
tamir geçirmiş zaman zaman uğradığı değişikliklerle bazen avludaki medrese odaları gibi yapı birimlerini yitirirken bazen de muhdas ilavelerle genişlemiştir. Minaresi 1912 balkan
harbinde yıkılmış 1934 yılında tekrar yapılmıştır.
|
edresenin cami giriş avlusu etrafında iki katlı odalardan oluşan bir yapı olması ve cami ile birlikte mütalaa edilmesi
ihtimali kuvvetlidir. Avlu Kuzey girişinin mimari formu ve duvar üzerindeki merdiven izleri bu varsayımı kuvvetlendirmektedir.
Fatih camii karşısında, camiden oldukça uzakta yer alan hamamın sıcaklık ve külhan kısımları son restorasyona rağmen kimliğini korumaktadır. Fakat dış cephe klasik
dekorasyon öğeleri yok olmuş acayip bir görünüme bürünmüştür.
Kervansaray ve dükkanların hamam ile cami arasında yer
alması en mantıklı varsayım olmalıdır. Zira caminin güneyi ergene nehri ve köprüsü ile sınırlıdır.
1993 hamam ve kısmen camide restorasyon yapıldı.
|
|
|
|
|
|
|
|
Kaynaklar:- BABAESKİ YEREL YAKIN TARİH, Mimar Mucit Öztabak (Yazardan alınan özel izinle kitaptaki yazılar aynen kullanılmıştır.), 2002
- BABAESKİ FESTİVAL KONUŞMASI, Dr. A. Gülçin Küçükkaya, Temmuz 1988
Gezginler:- Gökhan Önal
- Berkant Atmaca
|
|